ZAŁÓŻ KONTO, ZBIERAJ PUNKTY I WYMIENIAJ NA RABATY

Chociaż eksperci przewidują, że rynek herbaty będzie stabilnie wzrastał wraz ze wzrostem populacji, a prognozy zakładają skumulowany roczny wskaźnik wzrostu do 2025 r. na poziomie 5% (CAGR), w Europie obserwujemy delikatny zastój. W Stanach Zjednoczonych zamknięto 379 sklepów jednej z największy sieci Teavana, a lokale zostały przejęte przez najemców niezwiązanych z branżą herbacianą. Z drugiej strony Amazon Food agresywnie wprowadza herbatę do swoich sklepów spożywczych, a rynek butelkowanej herbaty zarabia blisko 11 mld dolarów w 2018 roku. Co dzieje się na rynku herbacianym w 2019?

Trendy w herbacie 2019 (fot. Artur Kowalski)
Trendy w herbacie 2019 (fot. Artur Kowalski)

Jakie herbaty są teraz popularne?

Klienci stawiają przede wszystkim na marki premium i szukają herbat funkcyjnych, które dobrze współgrają ze zdrowym trybem życia. Na popularności zyskuje więc Matcha (sproszkowana japońska zielona herbata) oraz herbaty z dodatkiem kurkumy i imbiru. Wiele kawiarnii trzeciofalowych decyduje się na wprowadzenie do oferty kombuchy, napoju na bazie grzyba herbacianego. Te pojawiły się już w butelkach, ale kraftowa produkcja w lokalu nie jest trudna i z odpowiednim doświadczeniem, można zaoferować klientom napoje o różnych smakach przy niewielkim nakładzie finansowym. Eksperci przewidują, że kombucha będzie zyskiwać na popularności, dzięki swoim właściwościom probiotycznym.

Herbata postrzegana jest jako element zdrowej diety oraz zapobiegania i leczenia problemów jelitowych, kłopotów z zasypianiem, uspokojeniem i wyciszaniem dzieci, łagodzeniem przeziębień i poprawianiem trawienia. Klienci szukają herbat o prostym składzie, bez niepotrzebnych dodatków w ekologicznych opakowaniach.

Herbata matcha: antyoksydanty (zawartość i porównanie)
Herbata matcha: antyoksydanty (zawartość i porównanie)

Matcha produkowana z najmłodszych i miękkich listków krzewu herbacianego klasyfikowana jest jako superfood i zgodnie ze skalą ORAC (zdolność przeciwutleniająca) ma 138 400 μmol TE/100 g, dla porównania 100g jagody goji – 4 300. Oczywiście musimy pamiętać, że do przygotowania 1 czarki matchy używa się około 2g herbaty, co daje 2768 μmol TE w skali ORAC. Nic więc dziwnego, że jej popularność wzrasta. To właśnie właściwości antyoksydacyjne, a więc te które pozwalają zwalczać wolne rodniki, które gromadzą się w naszym organizmie i mogą powodować choroby i różne dolegliwości są najbardziej cenione przez konsumentów. Herbatę Matcha wypijamy w postaci zawiesiny, a nie jedynie napar wodny, jak przy zwykłej herbacie. Matcha ma znacznie wyższą zawartość pobudzającej kofeiny, która dochodzi aż do 3% i l-teaniny oraz dobroczynnych katechin, których zawartość przekracza 130 mg/g. Można ją swobodnie stosować w kuchni.

W okresie letnim karierę robi Cold Brew Tea, czyli herbata “parzona” na zimno. Producenci przygotowują mieszanki liściastej herbaty, które najlepiej oddają smak podczas macerowania. Badania pokazują, że choć herbata cold brew jest mniej pobudzająca, jej aktywność przeciwutleniająca nie zmienia się znacząco. Właściwości przeciwutleniające są ściśle powiązane z zawartością kwasów fenolowych oraz czynnikami chelatującymi. Herbata parzona na zimno okazuje się lepszym inhibitorem LDL – czyli skuteczniej obniża poziom złego cholesterolu. Klienci w poszukiwaniu egzotycznych smaków stawiają również na herbatki owocowe o słodkim smaku bez udziału słodzików i dodatkowego cukru.

Rafał Przybylok i Patryk Płuciennik, eksperci ds. herbaty /fot. Pytanie na Śniadanie
Rafał Przybylok i Patryk Płuciennik, eksperci ds. herbaty /fot. Pytanie na Śniadanie

Na rynku herbaty butelkowanej obserwujemy wysyp produktów o obniżonej zawartości cukru i prostym składzie. A na etykietach coraz częściej możemy zauważyć, że liście herbaty pochodzą z ekologicznych upraw – to chęć wpasowania się w trend eko i bio.

Z naszych obserwacji wynika, że Polacy coraz chętniej sięgają po wysokiej jakości herbatę liściastą. Kawiarnie i restauracje stawiają na białą herbatę pochodzącą tylko z tipsów herbacianych, japońską zieloną herbatę i wysokiej jakości czarną o dużych liściach. I chociaż koszt za kilogram takiej herbaty znacząco przewyższa torebkową, mogą zaoferować swoim klientom herbatę premium, zadowalając nawet najbardziej wymagające podniebienia.

Artykuł ukazał się pierwotnie w Magazynie Sweets & Coffee (lipiec 2019)
Fot. główne: Jadwiga Janowska

Pyszne rooibosyZobacz wszystkie

Youtube Czajnikowy.plWszystkie filmy

Poznaj produkty Czajnikowy.pl

Przeczytaj również

Biała wędzona herbata Pai mu tan Lapsang Fuding, parzenie

O Lapsang Souchung pewnie większość z nas słyszała lub nawet jej próbowała. To dość specyficzna[...]

Herbata z Hongkongu

Hongkong po pierwszej wojnie opiumowej przeszedł pod władanie Brytyjczyków, którzy uczynili z niego dogodny port[...]

Herbata zielona

Herbata zielona to napar przyrządzany z liści herbaty Camellia Sinensis. Liście zostały poddane utlenianiu, czyli[...]

Organiczna zielona herbata Lung Ching

Lungching (Lung Ching lub Longjing) to chyba najsłynniejsza chińska zielona herbata. W zasadzie, gdy któryś[...]

Irlandzka herbata śniadaniowa: Irish Breakfast Tea

Irish Breakfast Tea czyli irlandzka mieszanka śniadaniowa, jest nieco mniej popularną „siostrą” English Breakfast Tea.[...]

Święto Herbaty w Cieszynie, Svátek čaje 2013

Krótka relacja ze Święta Herbaty w Cieszynie (Svátek čaje). Zobacz jak było!

Czy herbata długo parzona jest mocniejsza?

Czy herbata długo parzona jest mocniejsza? Herbata dłużej parzona nie jest mocniejsza, jeśli pod uwagę[...]

Najpopularniejsze chińskie herbaty z prowincji Anhui

Oto kilka propozycji ze słynnej prowincji Anhui, które każdy herbaciarz powinien znać. Produkcja herbaty w[...]

Dodaj komentarz

Powiadom o dostępności Proszę podać adres e-mail, który zostanie użyty tylko do poinformowania, że produkt wrócił do naszego magazynu.